авто

ЗАХИСТ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ

Відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлення прав споживачів, визначення механізму їх захисту та основ реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України «Про захист прав споживачів» та іншими нормативно-правовими актами, що містять положення про захист прав споживачів.


Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:
1) захист своїх прав державою;
2) належну якість продукції та обслуговування;
3) безпеку продукції;
4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
6) звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав;
7) об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Статтею 7 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачено, що виробник (виконавець) забезпечує належну роботу (застосування, використання) продукції, в тому числі комплектуючих виробів, протягом гарантійного строку, встановленої нормативно-правовими актами, нормативними документами чи договором. Гарантійний строк зазначається в паспорт на продукцію або на етикетці чи в будь-якому іншому документі, що додається до продукції. На сезонні товари (одяг, хутряні вироби і інші) гарантійний строк обраховується з початку відповідного сезону, який встановлюється Кабінетом Міністрів України.


Перелік сезонних товарів, гарантійний строк по яких обраховуються з початку відповідного сезону, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.2004 № 172:

одяг, хутряні вироби та інші вироби:
- весняно-літнього асортименту з 1 квітня по 1 жовтня;
- осінньо-зимового асортименту з 1 жовтня по 1 квітня;

взуття:
- зимового асортименту з 15 листопада по 15 березня;
- весняно-осіннього асортименту з 15 березня по 15 травня і з 15 вересня по 15 листопада;
- літнього асортименту з 15 травня по 15 вересня.

Під час продажу товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передачі товару споживачу не співпадають, гарантійні строки обраховуються з дня доставки товару споживачу.


При виконанні гарантійних ремонтів, гарантійний строк збільшується на час перебування товару (роботи, послуги) в ремонті. Вказаний час обраховується з дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків. При обміні товару його гарантійний строк обраховується заново з дня обміну.


Згідно зі статтею 9 Закону України "Про захист прав споживачів» передбачено право споживача обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний, якщо куплений товар не підійшов за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.


Обмін або повернення товару можливі протягом 14 днів, без врахування дня купівлі. Обмін або повернення товару проводиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики та розрахунковий документ, виданий продавцем разом з товаром. Якщо на момент обміну або повернення потрібного товару немає у продажу, споживач має право розірвати договір купівлі-продажу та повернути товар і одержати назад гроші.


Однак обміняти (повернути) можна не весь товар. Кабінетом Міністрів України затверджено перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну або поверненню (Постанова Кабінету Міністрів України від 19.03. 1994 № 172).

Перелік належної якості товарів, що не підлягають обміну або поверненню:
1. Продовольчі товари.
2. Лікарські засоби.
3. Предмети сан гігієни.
4. Фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір.

5. Корсетні товари.
6. Парфюмерно-косметичні вироби.
7. Перо-пухові вироби.
8. Дитячі іграшки, м'які.
9. Дитячі іграшки, гумові надувні.
10. Зубні щітки.
11. Мундштуки.
12. Прилади для гоління.

13. Помазки для гоління.
14. Гребінці, гребені та щітки масажні.
15. Сурдини (для духових музичних інструментів).
16. Скрипкові підборіддя.
17. Рукавички.
18. Тканини.
19. Тюлегардинні і мереживні полотна.
20. Килимові вироби метражні.
21. Білизна натільна.
22. Білизна постільна.
23. Панчішно-шкарпеткові вироби.
24. Товари в аерозольній упаковці.
25. Друковані видання.
26. Лінійний та листовий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревоволокнисті та деревостружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником).
27. Аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом.
28. Вироби з натурального та штучного волосся (перуки).
29. Товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування і т. д.).
30. Інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо).
31. Ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 506 передбачено, що у разі виникнення потреби у визначенні причини втрати якості товару, гарантійний термін якого не вичерпався, продавець зобов'язаний у триденний термін з дня одержання письмової заяви від споживача організувати проведення експертизи продукції.
Експертиза проводиться за рахунок продавця.

Необхідно зауважити, що продаж товарів, строк придатності яких сплив, забороняється.
Питання щодо захисту прав споживачів вирішуються шляхом звернення до територіальних органів виконавчої влади із захисту прав споживачів, а в разі не вирішення питання - в судовому порядку.






Директору магазину « ________________»
_____________________________________
_____________________________________
(ПІБ заявника, адреса проживання, телефон)

 


ЗАЯВА


« _____ » ______________20 _____ року у магазині «______________________________________________ » я придбав, вартістю  ______________ грн, що підтверджується чеком (паспортом або гарантійним талоном), в якому передбачено, що гарантійний термін на ____________________ встановлений, строком у ______________ з дня продажу.


Укладення договору купівлі-продажу підтверджується розрахунковим документом.
« ____ » ______________ 20___ року в були виявлені недоліки. На підставі ст. 8 ЗУ «Про захист прав споживачів» прошу (висувається одна з вимог):
- пропорційно зменшити ціну;
- безоплатно усунути недоліки товару;
- відшкодувати витрати на усунення недоліків товару.


Якщо мої вимоги, передбачені законодавством про захист прав споживачів, не будуть задоволені, я буду змушений звернутися до суду з позовною заявою про відшкодування матеріальних збитків та моральної шкоди.

Про результати розгляду прошу Вас повідомити мене письмово в строк, встановлений чинним законодавством.

 



Дата " ____" __________20 ___ р                                                         Підпис __________ (ПІБ) _________________

 

 

Головне управління з питань захисту прав споживачів
Київської міської державної адміністрації
04071, м. Київ, вул. Верхній Вал, 42-А

_________________________________________________
_________________________________________________
(ПІБ заявника, адреса проживання, телефон)


СКАРГА


Я _______________________ 20 ___ року о 18.00 год. купила у магазині « ____________________________ » ряд товарів, серед яких (найменування товару), що підтверджується фіскальним чеком №  ____________ (копія додається). Лише вдома цього ж дня я помітила, що _____________________ (найменування товару) пошкоджений. Наступного дня я прийшла у магазин, щоб обміняти товар неналежної якості на аналогічний належний товар. Представнику магазину я повідомила зміст свого звернення, показала фіскальний чек, а також пошкоджений товар, просила поміняти мені проданий товар неналежної якості на аналогічний товар належної якості. Однак у задоволенні моєї вимоги мені було відмовлено на тій підставі, що це не передбачено законодавством і що _____________________ не відноситься до товарів, які підлягають обміну.


Такі дії представника магазину « _________________ » протиправні та грубо порушили мої законні права споживача.


Відповідно до статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час придбання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на захист своїх прав державою; належну якість продукції та обслуговування, відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною продукцією або продукцією неналежної якості. Відповідно до ч. 1 статті б Закону продавець зобов'язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.


Стаття 8 Закону передбачає, що продавець зобов'язаний прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги. За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню.


Представник магазину всупереч законодавству не лише не обміняв мені пошкоджену ____________________ на аналогічну якісну, а ввів мене в оману, повідомляючи неправдиву інформацію щодо положень законодавства, переконував, що пошкоджена ______________________________ - це товар, який не підлягає обміну за законодавством. Така інформація не відповідає дійсності, оскільки відповідно до статті 9 Закону Кабінет Міністрів України затверджує перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню), лише належної якості.


Це підтверджує той факт, що вимоги споживача щодо заміни товару неналежної якості підлягають безумовному задоволенню, а дії представника магазину були спрямовані на те, щоб мене обманути, змусити піти без задоволення моїх вимог та залишити мені зіпсований товар, хоча я за нього заплатила як за якісний.

Вважаю, що представник магазину « _______________________ » грубо порушив мої права споживача, своїми діями ввів мене в оману щодо захисту моїх прав споживача, а тому, керуючись ст. ст. 4, 6, 8, 23 Закону України «Про захист прав споживачів»

ПРОШУ:
1. Захистити мої права споживача, вжити заходи впливу на посадових осіб магазину « _______________________ » щодо усунення порушення моїх прав та негайного обміну проданого мені товару неналежної якості на аналогічний якісний за рахунок продавця.
2. Притягнути до відповідальності винних посадових осіб магазину « ___________________________ » за порушення прав споживача.
3. Про розгляд скарги та вжиті до порушника заходи впливу повідомити мене письмово.

ДОДАТКИ:
1. Копія фіскального чека № ______________________.
2. Копія скарги до магазину « ____________________».

 

 

Дата " ____" __________20 ___ р                                                         Підпис __________ (ПІБ) _________________

 

 

 

До___________________________________ ,
_____________________________________ .
(найменування суду, поштовий індекс, адреса)

Позивач: ______________________________ ,
______________________________________.
(поштовий індекс, адреса, засоби зв'язку)

Відповідач(і): __________________________ ,
______________________________________ .
(поштовий індекс, адреса, засоби зв'язку)


ПОЗОВНА ЗАЯВА

 

про заміну товару неналежної якості на аналогічний належної якості


« ___ » _______________  _____ року в магазині ____________________ , що знаходиться за адресою: ____________________________ , мною було придбано ___________________________________ , вартістю _________________ грн, що підтверджується чеком, паспортом та гарантійним талоном, в якому передбачено, що гарантійний строк на _________________________________  встановлений на з дня придбання.


« ____ » _______________ _____ року, тобто протягом гарантійного строку, мною було виявлено, що ____________________________________ не працює так, як зазначено в його паспорті, в зв'язку з чим « ____ » ___________ ___  року я звернувся в магазин _______________________________  з проханням замінити товар неналежної якості на аналогічний належної якості. Аналогічний товар був у наявності в магазині, але адміністрація магазину відмовила мені в обміні без пояснення причин відмови.

У зв'язку з наведеним і керуючись ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»,

ПРОШУ:
1. Зобов'язати магазин  _________________________ замінити  __________________________________ неналежної якості на аналогічний належної якості.
2. Звільнити мене від сплати державного мита на підставі п. 10 ч. 1 ст. 4 Декрету КМ «Про державне мито».

ДОДАТКИ:

1. Копія касового чека магазину про сплату вартості товару.
2. Копія гарантійного талона.
3. Копія обкладинки паспорта на _______________________________________________________ .
4. Копія довідки гарантійної майстерні про недоліки товару.

 

 

Дата " ____" __________20 ___ р                                                         Підпис __________ (ПІБ) _________________